tisdag 6 januari 2015

Pysseldag!

Igår hade jag och min kompis en pysseldag, en dag md massor av pyssel alltså. Nu så tänkte jag visa upp vad vi gjorde och det finns risk att detta inlägg kan bli så ganska långt.

Vi började pysseldagen med att göra något som jag inte har gjort på en massa år, vi pärlande nämligen pärlplattor. Anledningen till att vi gjorde det var att när jag sökte på pyssel på internet kom det upp en massa fina pärlplattor och då ville jag så klart göra egna. Alla våra pärlplattor har vi "stulit" idéerna till från andra bloggar/sidor så länkar de här: http://www.makeandcreate.se/quicklinks/pyssel__pysseltips/ideer_for_parlplattor/ 
http://lifebymary.blogspot.se/2011/10/kylskapsmagneter.html
http://www.barnsemester.se/index.php?option=com_pyssel&Itemid=13042&func=detail&visa=0&id=84
http://craftandcreativity.com/blog/tag/pink-samurai/
I den sista länken har de använt pärlplattorna för att dekorera julklappar och det har jag som plan att göra nästa jul, så börjar redan nu med att pärla.


Eftersom det är rätt långt kvar tills nästa jul och jag redan nu börjat pärla julklappsdekorationerna behöver jag ju ha något bra att förvara dem i. Annars är det stor risk att de försvinner och det vill jag ju inte. Så vårt nästa pyssel blev att göra en förvaringslåda till julklappsdekorationer. Vi tog en låda som vi klädde in i papper och pimpade lite. Kanske inte den snyggaste men väldigt bra att ha.


Vi gjorde även klart en julgran som vi egentligen började med redan innan jul men som aldrig blev riktigt klar. Nu är den i alla fall klar och vi tycker den blev väldigt fin.
Istället för att säga att granen blev klar för sent tycker jag vi säger att den blev klar "för tidigt" till nästa jul (det låter lixom bättre). Inspirationen till granen kommer från den här bloggen.


När vi kikade runt lite på olika pyssel hittade vi sådana här blommor av nagellack och ståltråd. Riktigt fina men inte riktigt så enkla att göra som vi först trodde. Våra egna blev inte så snygga men vi fick i alla fall till tre blommor tillslut. 


Vår pysseldag innehöll även lite bakning eftersom det är något vi båda två gillar väldigt mycket att göra. Vi bestämde oss för att baka hallongrottor och receptet hittade vi här.


Alla pyssel blir inte alltid lyckade... Vi testade nämligen att göra en saltdeg som man kan göra figurer av, men den ville bara kladda och vara allmänt olydig. Så de hamnade tillslut i papperskorgen istället!

Det var allt vi gjorde under våran pysseldag. Riktigt rolig dag med massa skratt och jag rekommenderar alla till att ha en sådan dag lite då och då. 
(Hade rätt i att det skulle bli ett rätt så långt inlägg.)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar