söndag 30 augusti 2015

Bakdag

Igår hade jag en riktig bakdag, först så bakade jag hela förmiddagen här hemma och sedan bakade jag lite mer med Linnea hemma hos henne på eftermiddagen. Att ha en bakdag är riktigt roligt men inte så jätte nyttigt då man självklart måste smaka på allt.

Den första saken jag bakade var björnbärsrutor i en långpanna, vi har en björnbärsbuske alldeles utanför dörren och just nu är den full med härliga björnbär. Att baka i långpanna tycker jag är riktigt bra för det är perfekt att frysa in rutorna och sedan kunna ta fram de om man får oväntat främmande. Den blev faktiskt riktigt bra och receptet finns HÄR.



Efter det bakade jag en satts med nyttiga mellanmålsmuffins, jag har börjat träna lite smått igen efter sommaren så mellanmålsmuffinsarna går åt som smör i solsken. Jag utgick ifrån det HÄR receptet som jag testat en gång tidigare men gjorde lite ändringar. Jag bytte ut hälften av vetemjölet mot rågmjöl och så hade jag i keso, salami och oliver som fyllning. Både goda och mättande blev de. 


Den sista grejen jag bakade på förmiddagen var sånna där dumleflarn som jag visade HÄR hur man gör. Den här gången testade jag dock att göra flarnen med en sån där mix påse som innehåller vanliga, mörka och lakritsdumlor. Blev faktiskt bättre än med bara vanliga och det finns inte så många kvar idag. 



Hemma hos Lelle bakade vi DESSA whoopies. Vi testade göra sådana för väldigt länge sedan men de blev mycket bättre den här gången. Vi gjorde bara chokladvarianten då det var dem ingredienserna som fanns hemma, vi får alltså testa de andra en annan gång. 

 Hade tyvärr inte med mig kameran dit så blev bilder med mobilen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar