torsdag 23 juli 2015

Recept på mellanmålsmuffins med blåbär och hallon

Det blir ännu ett inlägg om bakning och jag kan varna er om att det inte dröjer länge förrän det kommer ett till... Denna gång blir det en ny variant på mellanmålsmuffins som jag har testat, vill ni se mina två tidigare försök hittar ni det första här och det andra här. Jag blev nöjd med båda de tidigare försöken men den här gången ville jag ha i lite sommarbär så det blir lite sommrigare variant. Jag hittade inget bra recept på sådana så därför fick jag improvisera lite och komma på ett eget. Detta recept gav mig lite inspiration till mitt egna recept. Jag blev nöjd med resultatet så därför delar jag med mig av receptet till er. Det är faktiskt mitt första recept som skrivs här på bloggen så nu har den nya kategorin recept skapats. Det går alldeles utmärkt att göra ändringar i receptet så det blir som ni vill ha det. Lämna gärna en kommentar om du testat att göra dessa mellanmålsmuffins.  


Recept på 8 stycken smarriga och nyttiga mellanmålsmuffins.  

2 mogna bananer
1 ägg
1 dl havregryn 
1 dl rågmjöl
1 tsk bakpulver 
1 tsk chiafrön
1 msk olja 
1/2 dl blåbär 
Blåbär och hallon till topping 

Börja med att sätta på ugnen på 200°.  Mixa bananerna med ägget. Blanda sedan de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt bananblandningen, oljan och blåbären och rör runt. Klicka i smeten i muffinsformar och toppa med lite hallon och blåbär. Ställ in muffinsarna i mitten av ugnen och grädda i ca 15 min. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar