måndag 6 juli 2015

Pärlförvaring av plastflaskor

Som ni säkert har märkt gillar jag att pärla pärlplattor, men jag hade lite problem med hur jag skulle förvara pärlorna. Från början låg de i en låda där alla pärlor är blandade, men jag ville ha de sorterade så därför la jag de i plastpåsar. Att ha pärlorna i plastpåsar var varken särskilt praktiskt eller snyggt.



Jag valde att lösa detta problem genom lite återbruks pyssel. Idéen fick jag härifrån men eftersom jag gjorde lite på mitt egna sätt kommer en beskrivning på hur jag gjorde här. 
Jag började med att leta fram ett gäng plastflaskor, jag valde att använda små loka flaskor, men det går givetvis bra att använda vilka flaskor man vill. 


Flaskorna klippte jag i tre delar, man får pröva sig lite fram så att underdelen av flaskan passar ihop med överdelen. 




Sedan tog jag fram limpistolen och limmade ihop överdelen med underdelen. 



Nu är egentligen flaskan klar men jag tyckte den såg så tråkig ut så piffade upp den med lite garn. Först klapp jag bort plastringen som sitter fast under korken, sen limmade jag fast garn på korken som blev i samma färg som pärlorna. Tillsist lindade jag även lite garn runt flaskan för att dölja den fula limskarven. 





Nu är det bara att hälla i pärlorna kvar och sedan är det hela klart. 


Och det blev så mycket bättre än det var innan! Återbruk är både roligt och bra, så ska försöka göra det lite oftare. 

Passar även på att visa er en sommrig pärlplatta jag gjort, originalet hittade jag här. Hoppas att ni tog vara på sommarvärmen som var i helgen för nu är det mulet och regn igen, TRIST. 








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar