torsdag 15 januari 2015

Virkad kattleksak med mönster

Idag har jag virkat en liten leksak till min kisse. Jag virkade en liten mus med en skallra i. Jag inte hittade något bra mönster som jag gillade så bestämde jag mig för att göra ett eget. Den här gången skrev jag även ner mönstret så att jag kan dela med mig av det till en. Jag gjorde "skallran" med hjälp av en bjällra från en gammal kattleksak som jag lade i ett kinderägg. 



Mönster kattleksak:

Material:













Kropp:
Börja med att virka 2 lm.
Varv 1: Virka 6 fm i andra lm från virknålen (6)
Varv 2: (2 fm i varje maska) x6 (12)

Varv 3: (1 fm, 2 fm i nästa maska) x6 (18)
Varv 4-16: Fm i varje maska (18)
Nu ska du stoppa in kinderägget (med bjällran i) i musen och sedan börja virka nosen.
Varv 17: (4 fm, 2 fm tillsammans) x3 (15)
Varv 18: Fm i varje maska (15)
Varv 19: (3 fm, 2 fm tillsammans) x3 (12)
Varv 20: Fm i varje maska (12)
Varv 21: (2 fm, 2 fm tillsammans) x3 (9)
Varv 22: Fm i varje maska (9)
Varv 23: (1 fm, 2 fm tillsammans) x3 (6)
Stoppa nosen med lite vadd och klipp av garnet. Sy igen den lilla öppningen och fäst garnet.  

Öron: 
Börja med att virka 2 lm.
Varv 1: Virka 6 fm i andra lm från virknålen (6)
Varv 2: (2 fm i varje maska) x6 (12)
Varv 3-4: Fm i varje maska (12)
Ta av garnet och vik ihop örons, sy sedan fast de på kroppen. 
Till sist ska du brodera en nos och ögon på musen. 

Är det något du undrar över är det bara att fråga på!


Min kisse var lite nyfiken på den nya leksaken. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar