måndag 22 december 2014

Virkmönster julgranskula

Häromdagen visade jag min virkade julganskula som jag satt fast på en julklapp och nu tänkte jag lägga upp mönstret här för er som har lite tid över för att virka nu innan jul.
Om man inte vill ha kulan på en julklapp så funkar det ju jätte bra att hänga den i granen.


Du behöver: Jag har använt ett vanligt vitt akrylgarn och ett nystan Candy Silver 10g.
Det går inte åt så mycket garn till en kula så med ett nystan vitt garn och ett silver kan du göra flera kulor. Du behöver också en virknål, fyllning och en synål.

Du virkar med båda garnerna samtidigt till julgranskulan alltså virkar du med två trådar.

Börja med att lägga upp 2 lm
Varv 1: Virka 6 fm i andra lm från virknålen (6)
Varv 2: (2 fm i varje maska) x6 (12)
Varv 3: (1 fm, 2 fm i nästa maska) x6 (18)
Varv 4: (2 fm, 2 fm i nästa maska) x6 (24)
Varv 5: (3 fm, 2 fm i nästa maska) x6 (30)

Varv 6: (4 fm, 2 fm i nästa maska) x6 (36)
Varv 7-10: En fm i varje maska (36)
Varv 11: (4 fm, 2 fm tillsammans) x6 (30)
Varv 12: (3 fm, 2 fm tillsammans) x6 (24)
Varv 13: (2 fm, 2 fm tillsammans) x6 (18)
Varv 14: (1 fm, 2 fm tillsammans) x6 (12)
Varv 15: (2 fm tillsammans) x6 (6)
Nu ska du fylla kulan 
Virka nu endast med silvergarnet 
Varv 16-17: En fm i varje maska (6)
Sy ihop hålet och fäst garnet. 

Om det är något ni inte förstår så fråga mig gärna. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar