onsdag 26 november 2014

Virkmönster pepparkakor

Nu är det snart december och då äts det mycket pepparkakor och lussekattar ute i stugorna. Men om man inte är sugen på att få i sig massor av kalorier så kan man istället virka sig lite lussefika. Den idéen fick jag själv förra året, jag hittade flera bra mönster på lussekatter men inget till pepparkakor. Så därför gjorde jag ett eget mönster till pepparkakorna, mönstret till mina pepparkakor la jag upp på min förra blogg men tänkte att jag även kunde lägga upp de här ifall någon annan vill virka pepparkakor. Mönstret är väldigt enkelt och det tar inte lång tid att virka sig en pepparkaka.




Mönstret: 
Förkortningar:
lm= luftmaska
sm= smygmaska
fm= fastmaska
st= stolpe

Hur man förstår mitt mönster:
Ex. Varv 3: (1 fm, 2 fm i nästa maska) x6 (18) 
Det betyder det att du på varv tre ska: virka en fastmaska i den första maskan och två fasta maskori den andra maskan, detta ska upprepas sex gånger (x6).  Siffran 18 betyder att det är så många maskor du ska ha när du är klar med det varvet. 

Börja med att virka två lm.
Varv 1: Virka 6 fm i andra lm från nålen (6)
Varv 2: (2 fm i varje maska) x6 (12)
Varv 3: (1 fm, 2 fm i nästa maska) x6 (18)
Varv 4: (2 fm, 2 fm i nästa maska) x6 (24)
Varv 5: (3 fm, 2 fm i  nästa maska) x6 (30)
Varv 6 (kanten på pepparkakan): Virka en sm i maskan efter nålen, efter det virkar du 3 st i nästa maska, i de följande tre maskorna virkar du en smygmaska i varje. Sedan virkar du 3 st i nästa maska och sm i nästa tre maskor. Fortsätt så hela varvet. 
När du gjort det runt hela varvet kan du klippa av garnet och fästa änden.

Lycka till med att virka pepparkakor och fråga mig gärna om det är något som är oklart!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar